Lekker varen 🚤

24 december 2018 - Bangkok, Thailand

Vandaag, maandag, lekker vroeg opgestaan omdat we gaan varen. Met z’n allen ontbijten, een heel uitgebreid buffet. Veel warm eten en vers gemaakte noedelsoep bijvoorbeeld. Maar ook zoete broodjes, yoghurt, ei, nasi en vers fruit.

Na het eten meteen door naar de Thewet pier, alwaar onze gids Jane staat te wachten.
We gaan eerst met de bootbus, over de rivier Chao Praya naar een stopplaats voor de watertaxi. Zo’n watertaxi noemen ze een longboat, vermoedelijk vanwege de lange smalle vorm, met een oud motorblok van een auto of busje, met een enorme schroefas waar dan een 2 blads schroef aan zit. Met een enorme snelheid crossen we over het water. Snelheidslimieten kennen ze hier niet. Voorrangsregels volgens mij ook niet trouwens 😅. Konden op de bootbus wel 100 mensen, op de taxi waren dat een stuk of 20 in. Veel waterplanten, met helaas ook best wat “plastic soup” er in verweven. Maar heerlijk koel zoals het alleen op het water kan zijn.

Dan uitstappen bij een tempel met een mega grote liggende boeddha. Dezelfde die Diane en Dave in hun slaapkamer hebben als behang. We krijgen uitleg over de 7 boeddha’s, voor elke dag van de week 1. Ik kon vast niet tellen want ik zag er meer dan 7. Was de woensdag niet gesplitst In before and after noon? In ieder geval moet je uitgaan van de dag dat je geboren bent. In mijn geval vrijdag, dus heb ik een staande boeddha. We hebben het nog over doodskisten, de oude en de nieuwe koning, geluksnummers uit een koker en over religies.

Als klapstuk stappen we na de tempel ook nog over op speedboats. Ook voorzien van motor met enorme schroefas, maar deze motoren lopen op gasflessen. Heel apart maar een stuk schoner dan de dieselmonsters van de bootbus. Hier kunnen we maar met 2 of 3 mensen in. Zowat in planee, scheuren we over het water. Echt super tof! Nu geen bescherming tegen de zon, maar de wind koelt heerlijk af. Gelukkig hebben we ons (bijna) allemaal goed ingesmeerd.
We lunchen op een plek waar weinig toeristen komen (denken we). Heerlijk rijst met kip, en de kids een (westers) ijsje toe.
Dan weer terug met de speedboot, de watertaxi en de bootbus. We besluiten met een aantal helemaal tot aan het eindpunt te varen. Boy, Isabel en Nana gaan bij onze pier er weer vanaf, terug naar het hotel en nog even zoeken naar een kickbox winkel.

Op het eindpunt gaan we even van de boot af, en horen iets dat lijkt op muziek. We lopen een rondje en komen bij een theatrale voorstelling. We vermoeden dat het een uitvaart is, waar 2 dik opgemaakte dames (heren) een soort dans doen en daarna van de trap af rollen. Er wordt aan het eind geapplaudisseerd, en ondertussen aan de zijlijn loterijbriefjes verkocht. Dus of het nou een uitvaart was... we zullen het nooit weten. Inmiddels Is de zon al weer aan het zakken, en we pakken de bootbus terug naar onze pier. We vallen bijna in slaap van de warmte en het geklots. Wederom een lange maar super leuke dag.

Dus deze keer maar terug met de tuktuk ipv ruim een half uur wandelen. Zoals gezegd, verkeersregels lijken er niet te zijn. Kris kras gaan de tuktuks door het verkeer. Links inhalen, rechts inhalen, maakt niet uit.
Als iedereen weer terug is nog even zwemmen en om de hoek eten. Kost geen drol en is heerlijk en veel. Veel te veel dus. Drinken hebben ze niet, maar geen probleem om die bij de 7/11 ernaast te halen en aan tafel op te drinken.
Voldaan drinken we nog een kopje thee in de suite en gaan dan allemaal lekker naar bed. En dat terwijl men in Nederland zo nog moet gaan beginnen aan Kerstavond!

Merry XXXmas!

Letty & Folkert

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marianne:
    24 december 2018
    Kerstnacht Inderdaad, ik lig met mijn gordijn open naar de lichtjes in de verte, in de lucht en beneden ons te kijken. Ik vermaak met jullie wederwarigheden. Aparte ervaringen te over. Zalig Kerstfeest.... voor jullie allemaal.
  2. Tiny:
    25 december 2018
    Wat een leuke ervaring hebben jullie opgedaan idd hier kerstnacht net terug uit de nachtmis met ee Russies tintje mooi ensemble dat heeft gezongen. Voor jullie allemaal dus ook Zalig Kerstfeest, lekker genieten van jullie reis veel plezier ,bedankt dat wy ook mochtenmeegenieten ,zie uit naar de volgende verhalen. Lieve groet vanuit Zaandam .
  3. Laura:
    25 december 2018
    Heb een bijzondere eerste kersdag daar vandaag!! Boottocht klinkt helemaal in jullie straatje. Benieuwd naar jullie avonturen vandaag!
  4. Tamara Koenders:
    26 december 2018
    Wat ongelooflijk gaaf zeg. En leuk dat we kunnen mee genieten. Nog hele fijne dagen. En we zijn heel benieuwd naar jullie volgende avonturen.